כמה טיפים על ביטוח, לפני שמתחילים שיפוץ

מהו ביטוח עבודות קבלניות לבית ולעסק, אילו כיסויים הוא מספק, ואיך להיזהר מטעויות נפוצות? אל תתחילו לשפץ לפני שקראתם

בית בשיפוצים – ביטוח עבודות קבלניות

חושבים על שיפוץ? קחו טיפ יסודי לדרך: כל פרויקט שיפוץ גם המתוכנן ביותר, הוא בסיס לשינויים ולהפתעות. זה נכון גם כשמדובר בשיפוץ "קטן", קל וחומר בשיפוץ גדול ומקיף.

חלק מהשינויים וההפתעות נובעות מהחלטות שלכם. רעיון שנראה לכם טוב על הנייר, נראה פחות טוב במציאות, ואתם מחשבים מסלול עיצובי מחדש; רעיונות חדשים שלא חשבתם עליהם קודם, צצים בראשכם ככל שהפרויקט מתקדם; חברים נותנים עצות חכמות על הדרך.

קחו את הדברים האלה בחשבון.

התפתחויות אחרות בפרויקט יכולות להתרחש עפ"י המלצות מקצועיות, בזמן הפרויקט. לדוגמא, כאשר לקבלן המבצע יש פתרון טוב יותר מזה שחשבתם עליו, או אפילו זול יותר ממה שתכננתם.

ויש את התקלות. אתם יודעים, דברים נוטים להשתבש.

לחלק מהתקלות שעלולות לקרות בזמן שיפוץ יש כיסוי ביטוחי. כדאי להכניס את העניין הזה, מראש, לתקציב הפרויקט.

ביטוח עבודות קבלניות לשיפוצים – בבית או בעסק

ביטוח עבודות קבלניות (ביטוח הנדסי) הוא ביטוח קצוב בזמן, לתקופת הפרויקט. הכיסוי תקף מיום תחילת עבודות ועד יום המסירה בפועל.

הפוליסה יכולה לספק מספר כיסויים מהותיים:

  • כיסוי לנזקים פיזיים ובלתי צפויים שעלולים להיגרם בזמן העבודה, בכלל זה צורך לבצע את כל הפרויקט מחדש.
  • כיסוי לנזק שנגרם לציוד או לרכוש שלכם בשל עבודות השיפוץ המתבצעות בבית או בעסק.
  • כיסוי צד ג' לנזקי רכוש שנגרמו כתוצאה מהעבודות. לדוגמא, נזק לבית השכנים.
  • כיסוי צד ג' לנזקי גוף. לדוגמא, פגיעה בעובר אורח.
  • כיסוי חבות מעסיקים למקרה של פגיעת גוף באחד או יותר מהפועלים העובדים בפרויקט.
  • כיסוי ייחודי לפעולות מיוחדות כגון הריסת קירות תומכים ועמודים.

היזהרו מטעויות נפוצות – הביטוח הוא באחריותכם

טוב ואפילו חשוב שלקבלן המבצע יהיה ביטוח עבורו ועבור קבלני משנה ועובדיהם, וכדאי מאוד לבדוק ולוודא זאת, לפני שסוגרים עסקה. אבל הדרך הנכונה להבטיח כיסוי הולם ושליטה מירבית היא לעשות את הביטוח בעצמכם.

להחלטה זאת יש חשיבות יתרה אם אתם מעסיקים בפרויקט מספר גורמים מקצועיים, שלכל אחד ביטוח משלו. במקרה של אירוע ביטוחי, במקום לעבוד מולנו באופן מרוכז, תצטרכו לעבוד מול מספר גופים שאינכם מכירים, מטעמם של הגורמים השונים.

לשליטה שלכם בביטוח לפרויקט יש כמובן השפעה מכרעת אם חלילה הקבלן אינו מסוגל לעמוד בהתחייבויותיו, או שאתם אינכם מרוצים מעבודתו.

לתשומת לב! אם יש לכם ביטוח דירה או ביטוח עסק (מבנה ותכולה), עליכם לדעת שהוא, במרבית המקרים, אינו מכסה נזקים הנובעים מעבודות השיפוצים. לכן, יש להודיע לנו על כל שיפוץ המתוכנן בבית או בעסק.

כמה זה עולה?

עלות של פרויקט שיפוץ תלויה כמובן במהות השיפוץ המתוכנן ובהיקף השיפוץ. אין דין שיפוץ מטבח כדין שיפוץ חדר ילדים, ובוודאי לא כדין שיפוץ כללי.

היום ניתן לקבל מושג על העלויות הצפויות באמצעות שיטוט באינטרנט. חברות שמבצעות משימות שיפוץ, כגון הריסה או בינוי, מפרסמות מחירונים באתרים שלהן, ובקבוצות דיון ניתן לקבל הערכות מתוך התנסות של אחרים.

עלויות הביטוח נגזרות מעלות הפרויקט, מורכבותו וגם מאופיו. מדובר בתחשיב של ניהול סיכונים. לדוגמא, שיפוץ של בית עם קיר משותף יש בו סיכון שאין בשיפוץ של בית ללא קיר משותף (ראו בהמשך).

לכן, המלצתנו העיקרית היא לערב אותנו כבר בשלבים המוקדמים של תכנון השיפוץ, על מנת להבטיח מינימום הפתעות שיעקבו את השיפוץ.

טיפים לפרויקט

  • כדאי לתעד את המצב אצלכם ואצל השכנים לפני תחילת השיפוץ באמצעות מצלמה, כך תוכלו למנוע טענות מנותקות מן המציאות בדבר נזקים לשכנים וכד’. התיעוד החזותי חשוב במיוחד כאשר השיפוץ מתבצע בבית עם קירות משותפים לכם ולשכנים (דו-משפחתי), וגם בבתים עם גדר הפרדה בין חצרות.
  • תעדו גם את סיום הפרויקט. זה טוב לנוסטלגיה המשפחתית, אבל גם למקרים של ויכוחים והתדיינויות לאחר תום הפרויקט.
  • באופן כללי, תיעוד הפרויקט יעזור לכם מאוד. תרכזו את כל המסמכים הקשורים לשיפוץ – הצעות מחיר, אישורים, תוכניות וכד’ – במקום אחד. מרכז מידע נוח לפרויקט מסייע בקידומו וחשוב מאוד לאחר סיומו, למקרה שיתגלו תקלות.
  • תכננו היטב ולפרטים את חיי היומיום שלכם בתקופת השיפוץ, שהיא גם תקופה עמוסה וגם תקופה לחוצה. השגרה צריכה להימשך גם בעת השיפוץ ורצוי לתכנן אותה כך שהמחויבות לפרויקט תובעני לא תפגע בשגרה.