לאן נעלם ביטוח מנהלים?

החלטה של ועדת הכספים הוציאה למעשה את ביטוח מנהלים מהמגרש הפנסיוני עבור רוב גדול של החוסכים בישראל. מה קרה ולמה?

גרף עולה – לאן נעלם ביטוח מנהלים?

בסוף חודש יוני 2023 התקבלה בוועדת הכספים של הכנסת החלטה שמשנה את זירת הפנסיה בישראל. הוועדה אישרה פה אחד את התקנות להגבלת ההפקדה לביטוח מנהלים. החלטת הוועדה נכנסה לתוקף ב-1 בספטמבר 2023.

המשמעות היא שאחרי עשרות שנים, אשר בחלקן היה הפתרון הנשאף והמבוקש בישראל, ביטוח המנהלים כבר אינו אופציה זמינה לרוב הגדול של אזרחי ישראל, שכירים ועצמאים, החוסכים לפנסיה.

קרנות הפנסיה הפכו בפועל לאפיק חיסכון פנסיוני היחיד.

עיקרי החלטת ועדת הכספים בנושא ביטוח מנהלים

  • הצטרפות לתוכנית ביטוח מנהלים אפשרית רק למי שיש לו כבר קרן פנסיה. בכך נקבע מעמדו של ביטוח המנהלים כמוצר פנסיוני משלים בלבד.
  • רק מי שהכנסתו כפולה מהשכר הממוצע במשק יכול להצטרף לביטוח מנהלים. בפועל, מוצר פנסיוני משלים לבעלי הכנסה גבוהה.

התקנות החדשות חלות רק על מצטרפים חדשים. מי שהצטרף לביטוח מנהלים לפני 01.09.2023 רשאי להמשיך לחסוך בתוכנית גם אם אין ברשותו קרן פנסיה וגם אם שכרו נמוך מהתקרה שנקבעה.

מדוע החליטו על השינוי בשוק הפנסיה?

זירת הפנסיה בישראל עברה הרבה שינויים, תהפוכות ורפורמות. בדרך כלל השינויים הגדולים מתחוללים כתוצאה משינויים סוציולוגיים משמעותיים. הדוגמא הבולטת היא הגידול המבורך בתוחלת החיים, שחייבה שידוד מערכות דרמטי בעולם הפנסיה. היום חל על כל אזרח בישראל, שכיר או עצמאי, חוק 'פנסיה חובה'.

שינויים מהסוג שהתחולל ביוני 2023 משמשים בדרך כלל "לסגירת פינות". הפינה שנסגרה הפעם היא השחיקה ביתרונות של ביטוח מנהלים מול קרנות הפנסיה, וההתדרדרות היחסית בביצועים של ביטוחי מנהלים לעומת קרנות הפנסיה. לאורך השנים האחרונות, מי שחסך בפוליסת מנהלים ראה תשואות נמוכות יותר במחירים גבוהים יותר, ללא היתרונות שאפיינו את המוצר בעבר.
כאשר המטרה היא להבטיח לכל חוסך מקסימום פנסיה ביחס להכנסה, ההחלטה למנוע מצב כזה היא מובנת. זה מה שעשתה ועדת הכספים של הכנסת.

יש לי ביטוח מנהלים. מה לעשות עכשיו?

ההחלטה מה לעשות עכשיו היא אישית; יכול להיות שאין צורך לעשות דבר, יכול להיות שצריך לשנות הכל מקצה לקצה, ויכול להיות שנדרשים כמה תיקונים משמעותיים. כל חוסך והמאפיינים שלו. מה שבטוח – כדאי לבדוק את הדברים.

המומחים לחיסכון פנסיוני לשירותך.