עסק משפחתי – איך עושים את ההפרדה?

איך להימנע מלהביא את ענייני העסק הביתה ולזמן הפנאי, ובאותה מידה להימנע מלהביא את ענייני המשפחה לעבודה? שומרים על העסק המשפחתי.

עסק משפחתי – 3 דורות

כל בעל עסק יודע כמה קשה לעשות את ההפרדה בין העסק לבין המשפחה והפנאי. המחשבות העסקיות, המסחריות והמקצועיות מלוות אותך לכל מקום בכל זמן, המחשב והטלפון מאפשרים לך להתחבר ישירות לעסק ולעבודה בכל רגע נתון, והנוכחים סביבך – בני משפחה, חברים – נדרשים להחזיר אותך לאירוע כמעט בכל מצב.

עכשיו תחשבו מה קורה כאשר מדובר בעסק משפחתי; כאשר שני אנשים שעובדים יחד נפגשים זה עם זה בכל ארוחת בוקר, או בכל בר מצווה משפחתית, או בארוחות ליל שבת אצל ההורים. מצב קשוח ומסובך, במיוחד כאשר יש היררכיה בין בני במשפחה שעובדים יחד או שותפים בעסק, או שניהם. הדברים מתחדדים כאשר בעסק המשפחתי יש התמודדות עם משבר עסקי, או דיון על החזון לעתיד.

שני האתגרים העיקריים ליחסים בעסק משפחתי:

  • לא לנהל את העסק גם בבית או במפגשים המשפחתיים.
  • לא להביא את היחסים האישיים לעבודה.

עסק משפחתי רגוע – איך עושים את זה?

כאמור, בכל עסק משפחתי, במיוחד מדור שני ואילך, קיים פוטנציאל לאווירה לא נעימה במקרה הטוב, ולסכסוכים שמסכנים את קיומו של העסק במקרה הפחות טוב. הדרך למנוע ולהימנע שונה בכל עסק משפחתי בהתאם למספר המעורבים, ההיסטוריה של היחסים אישיים, ועוד שורה של מאפיינים ייחודיים של כל עסק וכל משפחה.

יחד עם זאת ניתן להתוות מספר עקרונות בסיסיים שהקפדה עליהם עשויה להקטין את הפוטנציאל "הנפיץ" ולמנוע משבר בעסק המשפחתי.

טיפים שמתאימים לכל עסק משפחתי

  • הגדרה ברורה של היררכיה, תפקידים, תחומי אחריות וסמכויות.
  • מבנה ניהולי שמפריד בין הנהלה לבין מועצת מנהלים, ומתן אפשרות לנציגות מחוץ למשפחה בשתי הרמות.
  • תהליכי ניהול ותפעול ברורים וידועים מראש והקפדה עליהם ללא פשרות.
  • ערוצי תקשורת מסודרים – פורמליים וא-פורמליים – כולל מנגנוני תגובות (מתי ואיך מגיבים).
  • תהליכי קליטה מוסכמים של בני הדור הבא.
  • הפרדה מוחלטת בין כספי העסק לכספי המשפחה.
  • חדרים נפרדים בעסק.

בדרך כלל, בתחילת הדרך יש תמימות דעים, תחושת ביחד חזקה וכולם מפגינים גמישות רבה לטובת העסק. לאורך הזמן מתגלים הפערים, הסדקים ונקודות החיכוך. לכן באחריות דור המייסדים לחשוב קדימה ולתכנן את המבנה ולקבוע את העקרונות מראש עבור הדורות הבאים. לא מן הנמנע כי לצורך זה יש להיעזר בגורמים מקצועיים אובייקטיביים (חיצוניים).

העצה הגדולה: השתדלות בנושא השיח המשפחתי. ככל שמצליחים ליצור הפרדה אמיתית בין זמן העבודה לזמן המשפחה, כך יגדלו סיכויי ההצלחה של העסק ושרידותו לאורך זמן.