בנק ישראל העלה את הריבית – מה עושים עכשיו?

האם זה הזמן לקחת משכנתא? האם זו העת למחזור משכנתא? איך אפשר לחסוך במצב הנוכחי? מחשבים מסלול מחדש

מחשבון – העלאת הריבית

לאחר למעלה מ-3 שנים שוב עלתה הריבית במשק הישראלי. בחודש אפריל 2022 בנק ישראל העלה את הריבית בשיעור של 0.25% וחודש אחר-כך שוב, הפעם בשיעור של 0.75% נוספים. הצפי של הכלכלנים הוא שהריבית תמשיך לעלות בתקופה הקרובה.

למה בנק ישראל העלה את הריבית?

לכל צעד כלכלי מסוג זה יש השלכות רבות ומאחוריו שיקולים רבים. אפשר לייחס את ההחלטה של בנק ישראל להחלטה של הבנק המרכזי של אמריקה להעלות את הריבית מספר שבועות קודם לכן. יש מספיק תהפוכות בכלכלה העולמית שעשויים להיות "טריגר" להחלטה כזאת.

אבל במישור המקומי שלנו ניתן לזהות שתי מוטיבציות עיקריות לצעד של בנק ישראל:

  • מאבק באינפלציה שהחלה להרים ראש
  • מאמץ לבלום את עליית מחירי הדיור

מה המשמעויות עבור הצרכן הישראלי?

ההשפעה של העלאת הריבית היא גורפת לאורך ולרוחב כל ענפי המשק והכלכלה. הכסף מתייקר וזה משפיע על כולם.

הצרכן הישראלי – בעיקר משפחות – ירגישו את עליית הריבית בכל תחומי החיים. אלו התחומי העיקריים:

  • עליית מחירים – התייקרות הצריכה.
  • התייקרות המשכנתאות וההלוואות הצמודות לפריים – גם ללווים חדשים וגם ללווים עם משכנתא קיימת.
  • עלייה באטרקטיביות של תוכניות החיסכון.

אז מה עושים עכשיו?

חושבים, מתסכלים על התמונה הכוללת, בוחנים את ההתחייבויות (משכנתאות והלוואות), בודקים את ההוצאות, מתייעצים עם מומחים, שוקלים את הצעדים. כאמור, בעיקר חושבים ושומרים על ערנות. כי השאלה הגדולה בעניין הריבית היא, האם המגמה תימשך ובאיזה קצב?

מילת המפתח היא חיסכון, בכל המובנים – הן במובן של הקטנת הוצאות ומחשבה על כל שקל שיוצא, והן במובן של הגדלת השקעות בתוכניות חיסכון – קופת גמל להשקעה, פוליסת חיסכון – ובדיקת המסלולים בתוכניות קיימות, בכלל זה תוכניות הפנסיה.

האם זה הזמן לקחת משכנתא?

המשכנתאות כמובן מתייקרות בעקבות העלאת הריבית, וזה אומר שהיום פחות כדאי לקחת משכנתא מאשר אתמול. מצד שני, החיים צריכים להימשך. לכן, כדאי לבחון את מבנה המימון שלכם לרכישת דירה, ואת יכולת ההחזר לטווח ארוך גם בתנאים של ריבית עולה.

האם יש לכם אפשרות להגדיל את המימון העצמי כדי להמשיך עם הדירה אותה בחרתם טרם עליית הריבית, או שכדאי לחפש דירה זולה יותר שמתאימה לאפשרויות?

האם זה הזמן למחזר משכנתא?

אנשים שמשלמים משכנתאות צמודות פריים יחוו בחודשים הקרובים עלייה בסכום ההחזר החודשי. באופן מיידי ניתן להקל את נטל המשכנתא ע"י הורדת העלות של ביטוח המשכנתא (דברו איתנו בהקדם). לטווח הארוך כדאי להיערך לאפשרות של מחזור המשכנתא, אבל לא להיחפז בנושא.

חשוב להבין כי מחזור משכנתא הוא אמנם מהלך פשוט ביסודו, אבל לא תמיד הוא משתלם ולא לכל אחד הוא מתאים בכל תנאי. חשוב לקבל ייעוץ מקצועי בנושא.

איך אפשר לחסוך במצב הנוכחי?

שיקול דעת וזהירות בכל הקשור להוצאות הם צו השעה. עליות המחירים – מזון, דלק, משכנתא וכו' – מכתיבות זאת.

הניסיון מוכיח כי ברגע בו אתם הופכים להיות ערניים לכל שקל, דברים טובים קורים: הוצאות מיותרות נעצרות, התקציב הופך ליותר מוקפד, השליטה בכסף מתהדקת, הזדמנויות נחשפות. גם סכומים קטנים יכולים לעשות הבדל.

במילים אחרות, זה הזמן לחישוב מסלול פיננסי מחדש. אנחנו לשירותכם.