ביטוח חבות מוצר – מטריית הגנה לכל שרשרת הסיכונים

אירועים אקטואליים מפנים את תשומת הלב לפתרון החיוני של ביטוח חבות מוצר, המגן על יצרנים, יבואנים ומשווקים מפני תביעות של לקוחות

גרף מכירות יורד – ביטוח חבות מוצר

גם אתם, כמו רוב אזרחי ישראל, ודאי נחשפתם לאירועים במפעל לייצור שוקולד של 'שטראוס עלית'. הנושא העסיק את כל אמצעי התקשורת לאורך ימים רבים. במקביל נחשף אירוע נוסף, שזכה לפחות תהודה אך הוא חמור לא פחות, של הרעלת מזון במעון לחוסים.

השיח הציבורי מתמקד מטבע הדברים בבריאות הציבור, בהתמודדות עם המשברים, בתהליכים שמובילים לתקלות, וכיוצ"ב דברים חשובים. קהילת העסקים עשויה לעסוק גם בהיבטים הפיננסיים של משבר ואופן ההתמודדות הניהולית והתקשורתית.
אנחנו נתמקד כאן בעניין מקצועי אחד: ביטוח חבות מוצר, שהוא חלק מביטוחי חבויות.

מהו ביטוח חבות מוצר?

פוליסת ביטוח חבות מוצר מכסה נזקי גוף ורכוש שנגרמו לצד שלישי כתוצאה מצריכה של מוצר פגום שהמבוטח אחראי לייצורו ו/או לשיווקו.

כלומר, ביטוח חבות מוצר מספק ליצרן/יבואן/משווק מטריית הגנה מפני תביעות של לקוחות שנפגעו, לאחר שהמוצר יצא מחזקתו של המבוטח.
הפוליסה מבוססת על חוק האחריות למוצרים פגומים, תש"ם-1980 ועל פקודת הנזיקין, ונותנת מענה למכלול הסיכונים האפשריים.

כאשר משקללים את מכלול הנזקים האפשריים – תשלום תביעות, עלויות משפטיות, עלויות "ריקול", ועוד – קשה להמעיט בחשיבותו של ביטוח חבות מוצר, והמקרים האקטואליים מהווים תזכורת עוצמתית לכך.

מה כולל ביטוח חבות מוצר?

התכולה של פוליסת ביטוח חבות מוצר משתנה בהתאם למבוטח, לסוגי המוצרים, אופן השימוש במוצרים, האריזה של המוצר, אורך החיים של המוצר הנדון, מאפייני הפעילות של המבוטח (ייצור, שיווק, הפצה וכד') ולשורה של מאפיינים ייחודיים של כל חברה מבוטחת. לדוגמא: חברה המשווקת מוצר גם בחו"ל צריכה לכסות את עצמה גם למקרים של תביעות במדינות זרות (יש הבדל בין החוק בצפון אמריקה – ארה"ב וקנדה – לבין שאר העולם).
כלומר, מדובר בפתרון גמיש הדורש התאמה מדויקת לכל לקוח.

ביטוח חבות מוצר – דברים שחשוב לדעת

  • ביטוח חבות מוצר מכסה רק נזקי גוף ורכוש שנגרמו כתוצאה מהשימוש במוצר. הוא אינו מכסה את טיב המוצר. כיסויים להוצאות שנגרמות כתוצאה מפגם במוצר מכוסים בביטוח שונה וייחודי.
    ההבדלים בין ביטוח חבות מוצר לביטוח טיב המוצר באים לידי ביטוי בולט בנושא "ריקול" (Recall). חברה יכולה להחליט על החזרת מוצר עוד לפני שנגרם נזק כלשהו למישהו.
  • כיסוי להחזרת מוצרים (ריקול) מתבצע באמצעות הרחבה מיוחדת לפוליסה. מדובר בכיסוי מורכב במיוחד.
  • ביטוח חבות מוצר מיועד לכאורה בעיקר ליצרנים, אך בפועל הוא חשוב גם ליבואנים, משווקים וקמעונאים. הסיבה היא פשוטה: גם הם חשופים לתביעות, ואפילו אם ליצרן יש כיסוי מתאים יבואנים, משווקים וקמעונאים עלולים לספוג הוצאות משפטיות שונות. מובן כי קיומו של יצרן אחראי עם ביטוח חבות מוצר מקל על היבואנים, המשווקים והקמעונאים אך לא חוסך לגמרי את הצורך בביטוח חבות מוצר.
  • להבטחת הכיסוי הביטוחי ברגע האמת חשוב להקפיד לאורך כל הדרך על קיום הוראות היצרן והוראות החוק. לדוגמא, בנושא אחסנה והובלה.

קבלו פתרון מקצועי מהמומחים שלנו

בנייה של פוליסת חבות מוצר ללקוח דורשת הבנה מעמיקה של שרשרת הייצור והאספקה, ושל שרשרת הסיכונים לאורך כל הדרך מהמבוטח עד לצרכן. בעת תכנון הפוליסה יש לקחת בחשבון היבטי רגולציה וחקיקה בשווקי היעד.

אנחנו לשירותכם לייעוץ ולבניית הפתרון המתאים עבורכם.