הכסף מתייקר. איך זה משפיע על מחזור משכנתא ועל גרירת משכנתא?

בעקבות העלאת הריבית ע"י בנק ישראל, לוקחי משכנתאות ומשלמי משכנתאות שוקלים את צעדיהם. נא להכיר: מחזור משכנתא, גרירת משכנתא

בית ומפתח – מחזור משכנתא, גרירת משכנתא

העלאת הריבית במשק ע"י בנק ישראל נמשכת. הכסף ממשיך להתייקר. ההשפעה על שווקי הנדל"ן והמשכנתאות היא ברורה ומיידית וכל מי שנמצא בנתיב המשכנתא – בדרך ללקיחת המשכנתא או במסלול של החזרי המשכנתא – מוצא את עצמו בפני דילמות.

יש לדעת, לא בהכרח כדאי לעשות פעולה כלשהי בעניין המשכנתא, ודאי לא בחיפזון, אבל חשוב לחשוב על המשכנתא ולבחון את הדברים, אולי גם להתייעץ, כדי לדעת ולהיות מוכנים.

שני מושגים מעולם המשכנתאות צפים ועולים בעקבות ההתפתחויות. לעתים יש בלבול ביניהם. אז בואו נעשה סדר.

מחזור משכנתא

מחזור משכנתא היא פעולה של החלפת משכנתא ישנה במשכנתא חדשה תוך שינוי בתנאי המשכנתא. בפועל משתמשים בכספי המשכנתא החדשה כדי לסגור את הישנה, וממשיכים לשלם את המשכנתא החדשה.

מחזור משכנתא מבוצע בדרך כלל כדי לנצל תנאי שוק לשיפור תנאי המשכנתא, או כדי להקטין על העול החודשי ע"י פריסה מחודשת של המשכנתא בתנאים חדשים. מקרה נוסף בו כדאי לבצע מחזור משכנתא הוא כאשר ניתן לסגור חלק מן המשכנתא הישנה בבת אחת, בעקבות קבלת ירושה או בונוס.

גרירת משכנתא

גרירת משכנתא היא תהליך בו משמרים את המשכנתא הקיימת על נכס מסוים ומעבירים אותה, באותם תנאים, לנכס אחר. המקרה הנפוץ ביותר הוא כמובן מעבר דירות – מכירת דירה וקניית דירה אחרת.

גרירת משכנתא כדאית כאשר יש לכם משכנתא קיימת בתנאים טובים שלא ניתן להשיג בתנאי השוק הנוכחיים, וברצונכם לשמור על תנאים אלה גם לדירה החדשה. לעתים קרובות יש לקחת משכנתא נוספת בתנאים חדשים על מנת לממן את הדירה החדשה, ואז מחזירים שתי משכנתאות – אחת שנגררה בתנאים הישנים ואחת חדשה בתנאים חדשים.

כאמור, ההחלטה האם לנקוט בפעולה כלשהי בנושא המשכנתא היא ייחודית לכל אחד ואחת ומורכבת ממגוון שיקולים אישיים שמשלימים זה את זה.

בשני המקרים – מחזור משכנתא וגרירת משכנתא – התהליך כרוך גם בהתאמה מחודשת של ביטוח המשכנתא (כולל עדכון יתרת הלוואה בסכום הביטוח)..

אנחנו לשירותכם.